Internet ondernemen

Stappenplan voor ondernemen op internet

Veel ondernemers zien steeds meer mogelijkheden om websites, webshops en software pakketten in te zetten voor de organisatie. Daarbij zijn veel vragen te bedenken waar men tegenaan kan lopen. Waaraan moet een professionele website voldoen? Wat is het doel van de website? Hoe gebruiksvriendelijk is de huidige website? Hoe krijg ik meer bezoekers en aanvragen? Hoe spreek ik mijn doelgroep(en) aan? Wat zijn de mogelijkheden met Social Media? Als het gaat om 'internet ondernemen' hebben wij een stappenplan om ondernemers te helpen om een professionele website te realiseren.

Tips voor een goede website

Algemeen

- Bepaal eerst de doelstellingen van de website.
- Wie zijn uw doelgroepen?
- Wat wilt u dat bezoekers doen op de website? Iets aanvragen of iets kopen?  Wilt u dat ze berichten lezen of specifieke informatie raadplegen?

Voorwaarden voor een goede website

Er zijn allerlei zaken die u kunt controleren.
Denk aan:

- een favicon;
- de juiste naamvoering van pagina's;
- goed neerzetten van robots;
- printvriendelijke pagina's;
- een goede structuur.

De navigatie is een zeer belangrijk aspect op de website.

- Gebruik niet teveel menu-items.
- Gebruik een logische navigatiestructuur.
- Goede url's.
- Heldere namen voor een pagina.

SEO

Na de realisatie van een professionele website wilt u natuurlijk goed gevonden worden en veel bezoekers krijgen op uw website.

Als het gaat om SEO (zoekmachine-optimalisatie) hanteren wij de volgende punten:

1. Zoekterm-analyse
Voordat u een website opzet, wilt u graag weten op welke zoektermen de website gevonden moet worden. Dat is goed in beeld te brengen met behulp van de Google zoekwoordenplanner.

2. Hiërarchisering van zoektermen
Zet een logische websitestructuur op.
Bijvoorbeeld Auto: Volvo > verschillende modellen: > per model: Diesel Benzine, enzovoort.

3. Optimalisatie van URL's en definitie interne linkstructuur
De url's moeten goed staan als Google uw website doorloopt. Door beschrijvende categorieën en bestandsnamen voor de documenten op uw website te maken, wordt niet alleen uw site overzichtelijker, maar worden uw documenten ook beter door zoekmachines 'gecrawld'.

4. Optimalisatie van paginafactoren
Plaats de voor die pagina bedachte zoektermen:
- Zoveel mogelijk vooraan in de 'title' binnen de header-sectie van de pagina.
- Zoveel mogelijk vooraan in de H1.
- In de content van de pagina.
- Gebruik ook kruimelpaden in de website en interne links.

5. Linkbuilding
In het algemeen is het belangrijk om goede content te creëren. Die moet zo goed zijn dat andere websites naar uw website gaan verwijzen. Denk aan links vanuit een forum, weblog en social media. Dat is de structuur die Google voor ogen heeft.

6. Onderhoud
Gebruik het Google Webmasterhulpprogramma. Dat is de link tussen Google en u. Daar kunt u bekijken wat Google precies van uw site ziet en welke fouten er geconstateerd zijn. Denk aan een ontbrekende paginatitel of -beschrijving. Ook de snelheid van de site kunt u hiermee bekijken.

Monitoren van verloop van zoektermen in zoekresultaten
Hoewel de site nu goed is ingericht, zijn hoge posities niet gegarandeerd. We zullen dus in de gaten moeten houden of we nu inderdaad hoog gaan scoren met onze zoektermen. Soms doet een deel het goed en blijft een ander deel achter. U kunt dan verder onderzoeken waarom. Er zijn handige tools om scoringsposities te onderzoeken.

Social Media

Profielen op sociale media worden goed opgepikt door zoekmachines. Door als bedrijf actief te zijn op bijvoorbeeld LinkedIn, zorgt u ervoor dat de bedrijfspagina vindbaar wordt zodra mensen de bedrijfsnaam als zoekopdracht invoeren. Wanneer u alle informatie op de bedrijfspagina optimaal invult en voorziet van de juiste steekwoorden, bent u via de zoekfunctie van LinkedIn zelfs vindbaar op zoekopdrachten waarin de bedrijfsnaam niet direct wordt genoemd.

LinkedIn
Zorg voor een zakelijk Linkedin-account. Op deze manier kunt u informatie over uw bedrijf, medewerkers en producten beschikbaar maken op LinkedIn.  Het is mogelijk om direct te communiceren met 'volgers' van de bedrijfspagina dankzij status-updates.

Twitter
Maak niet alleen zakelijk gebruik van Twitter, maar ook als privé persoon. Hierdoor doet u ook weer ervaring op die u kunt inzetten voor het slimmer gebruiken van Twitter voor zakelijke doelstellingen. Het werkt goed om relevante content van de eigen website te delen om op die manier verkeer van Twitter naar de website te trekken.
Houd vragen van klanten goed in de gaten en reageer actief en persoonlijk op klanten met vragen op Twitter. Veel klanten vinden Twitter prettig als klantenservice-tool.

Google+
Google+ is nog niet het grootste online-netwerk, maar is wel belangrijk voor de ranking.  Het is aan te raden ook hieraan tijd te besteden.

Checklist voor goede website

- Content / Design:
- Gebruik duidelijke koppen: H1-tag en H2-tag et cetera. Gebruik een P-tag voor content.
- Voor plaatjes: gebruik alt-teksten.
- Zorg voor een logische semantiek van de site. Het ontwerp moet kloppen en voldoen aan de verwachting van de bezoeker. Denk aan een logo linksboven, gebruik een home-knop et cetera.
- Zet zowel HOME als CONTACT in het menu.
- Zorg voor een contactformulier.
- Help uw klant met een routebeschrijving op de contactpagina.
- Gebruik een tagline bij uw logo. Een tagline vertelt iets meer wat uw bedrijf doet.
- Het logo moet linken naar de homepage.
- Zorg voor voldoende witruimte op de pagina. Witruimte zorgt voor een betere leesbaarheid.
- Gebruik focuspunten op de pagina om bezoekers te leiden naar uw paginadoel. Dat is de zogenaamde call-to-action.
- Maak een ontwerp voor uw doelgroep. Verplaats u in de doelgroep en probeer de verwachtingen van de doelgroep te managen.
- Gebruik beschrijvende links. Iedere link moet de pagina beschrijven.
- Zorg dat u bereikbaar bent. Plaats een telefoonnummer.
- Zorg voor duidelijke naw-gegevens.
- Let op de typografie. Maak de tekst niet te klein. Een goede regel is dat de broodtekst minimaal 14 pixels is.
- Maak de tekst niet te breed; een te lange regel is onleesbaar.
- Maak de links naar belangrijke elementen opvallend.
- Het contrast is belangrijk. Zorg dus voor voldoende contrast.
- Ga spaarzaam om met animaties. Gebruik de animaties vooral functioneel.
- Gebruik geen Flash.
- Vermijd de noodzaak om extra plugins te gebruiken.
- Geef de namen van afbeeldingen een logische naam, dus niet /afbeeldingen/DSC29977322.jpg, maar /afbeeldingen/hert-in-de-mist.jpg
- Zorg voor consistente templates. De site voelt dan als één geheel aan.
- Zorg voor professionele teksten en fotografie.

Dit is een samenvatting van onze kijk op Internet Ondernemen. Wanneer u vragen heeft, horen wij het graag!

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten over het onderwerp op deze pagina, stel dan uw vraag via het onderstaande formulier. U krijgt zo snel mogelijk antwoord van ons.

  • Neem contact met ons op

    06 301 678 57

  • Leaflets

    Bekijk onze documenten

  • Aanmelden nieuwsbrief

Blog, creatief werk

Wij regelmatig nieuw werk en "vrij werk" op onze blog zetten?

  • “Error loading MacroEngine script (file: WN-Media-Twitter.cshtml)”

Wij werken voor